Scolioza
Scolioza reprezintă deformarea coloanei vertebrale, caracterizata prin curbură laterală (plan frontal) și rotație vertebrală. Convexitate (gibozitatea) este cea care conferă denumirea direcției scoliozei. Rotația se face spre concavitatea colonei.
Scoliozele structurale
- Idiopatice (genetice) 0 – 3 ani
- Juvenile 3 – 10 – 12 ani
- De adolescență 12 – 12 – 20
- Ale adultului
Din punctul de vedere al curburilor, scoliozele (mai ales cele idiopatice) avea:
- Curbură toracică (pe dr, T4-T5-T6 pana la T11-T12-L1)
- Produc gibozitate mare ,
- au curbe compensatorii minore superior și inferior
- potențial evolutiv mare, cu complicații cardiopulmonare
- Curbură toraco-lombară (dr / stg; T4-5-6 pana la L2-3-4)
- au curbe minore
- produc distorsiune costală
- fără mari complicații cardiopulmonare
- Curbură lombară (stg, T11- 12 pana la L5)
- nu produc diformitate mare
- Curbură dublă majoră cu diverse combinații
- Toracică stg – lombară dr sau invers
- Cu diformitate in general mică
Scolioza poate fi echilibrată, dacă firul cu plumb coborât de la occiput cade interfesier sau dezechilibrată, când acesta cade lateral de santul interfesier
Gravitate este dictată de gradul scoliozei:
- Scolioze ușoare sub 25 – 30 grade
- Scolioze medii 25 – 30 – 50
- Scolioze grave peste 50 grade
Tratamentul scoliozelor se bazează pe urm principii
- Cel mai eficient trat este depistarea precoce
- Kinetoterapia singură nu ameliorează scolioza, nici nu o controlează
- Corset + KT (scolioze sub 50 grade) / Operație + KT (scolioze peste 50 grade).
Obiectivele Kinetoteraiei în scolioze
- Ameliorarea posturii CV
- Creșterea flexibilității coloanei
- Creșterea forței musculare – abdominale și paravertebrale
- Ameliorarea respirației
Ameliorarea posturii
- Posturi fixe – corectoare sau hipercorectoare: pt DD, DL,DV, S, OS
- Se utilizează perne, suluri, spătarul scaunului, peretele pt corectarea Hlordozei lombare, a cifozei dorsale și a scoliozei.
- Posturile se mențin în pauzele prog de gimnastică dar și când se scoate corsetul.
- Ex de corectare posturală, axate pe:
- Conștientizarea înclinării pelvisului pt delordozare
- Scăderea cifozei dorsale prin ex de „întindere„ a coloanei in cele 3 poziții de bază (decubit, șezut, OS) – adică conștientizarea poziției de „a sta înalt„ sau „a sta drept„. Se efectuează în oglindă urmărind alungirea gîtului și trunchiului
- Scăderea curburii scoliotice prin:
- Utilizarea poziționărilor corpului și membrelor pt corectare curburilor, cu „ruperea„ poziției, urmată din nou de poziționarea corectoare. Treptat se conștintizează poziția statică scoliotică și corectată a CV. Controlul se face in fața oglinzii
- Exerciții
- În OS, cu brațul ridicat de partea concavității curburii dorsale; idem din șezut
- „în 4 labe„ , cu ridicarea la orizontală a unui membru sup/inf
- În DD sau DV, înclinând lateral membrele inferioare
- În genunchi, cu fesele pe taloa și trunchiul oblicizat
- În OS, basculând lateral bazinul și trunchiul în sensuri opuse
Creșterea flexibilității coloanei
CV scoliotică este rigidă, cu mobilitate redusă mai ales in zona scoliotică. Țesuturile moi contribuie prin retractură la această limitare a mobilității. Încercarea de mobilizare a Cvnu va realiza decât mișcări în zonele neafectate, de aceea mobilizările se fac din posturi speciale care blochează segmente de coloană, dar lasă posibilă mișcarea altor segmente.
- Metoda Klapp
- Din postura „în genunchi„ sunt descrise două tipuri de poziționări
- Poziții lordozante
- Poziții cifozante
- În timpul metodei acționează urm mm: oblicii, romboizii, marele dorsal și dințat, deltoid
- Pozițiile Klapp se execută din postura „în genunchi„, se urmărește
- Poziție redresândă – trunchi aplecat la 200de la verticală, cu mîinile la spate
- Poziție semiredresată – trunchi flectat la 400, mâinile la spate
- Poziția orizontală – trunchi la 900, cu mîinile la spate
- Poziția semicoborâtă – trunchi la 1000, cu mîinile în solduri
- Poziția coborâtă – trunchi la 1150, cu mîinile în solduri
- Au mai fost folosite și alte variante
- Poziția redresată cu mâinile în șolduri
- Poziția redresată cu mâinile la ceafă
- Poziția redresată cu mâinile pe langă cap
- Poziția orizontală cu mâinile la ceafă
- Poziția coborâtă cu brațele inainte pe langă cap
- Concluzii:
- Pt musc cervicală, poziția cea mai bună este cea coborâtă cu brațele înainte
- Pt musc dorsală, poziția cea mai bună este cea orizontală cu mîinile la ceafă
- Pt musc lombară, poziția cea mai bună este cea coborâtă cu brațele înainte
- Tehnica Cotrel – extensie-derotație-elongație-flexie laterală
- „Patrupedia Klapp„
- Mersul în „4 labe„ :
- Pt curbura unicp se utilizează mersul obișnuit al patrupedelor
- Se duc înainte MS stg cu MI dr pt corectare scoliozei drepte, invers pt scolioză stg
- Pt dublă curbură – utilizează pasul cămilei
- Se duc de aceeași parte a curburii ambele membre
- Pt curbura unicp se utilizează mersul obișnuit al patrupedelor
- Elongația Cotrel– autotracțiune cu posibilitatea de a redresa scolioza, se utilizează căpăstrul de tracțiune cervicală, manipulat de pacient
- Ex de derotare – executat sub corsetul Milwaukee
- Se basculeză pelvisul pt delordozare, se împinge ant hemitoracele cu gibozitate, cu desprinderea lui de peretele posterior al corsetului, concomitent cu inspirația
- Ex se repetă în timpul zile, pt creștere amplit mișcării
- Sporturiindicate in scolioză: înot, scrimă, volei, baschet
Creșterea forței musculare
- Tonifierea musc adominale
- Tonifierea fesierilor mari
- Tonifierea și reechilibrarea musc PV – obiectiv principal al recuperării scoliozei
Ca metode
- Tehnica Kabat – din lombosacralgie
- Din decubit ventral:
- Ridicare capului, umerilor, MS – tonifierea musc dorsale superioare
- Ridicarea ambelor MI – tonifierea musc lombare
- Ridicarea membrelor ipsilaterale – tonifierea musc PV unilaterale respective
- Tehnica Wagner-Burger
- Din genunchi, cu trunchiul aplecat și nasul la podea se ridică trunchiul: gradarea forței este dată de poziția brațelor și de susținerea sau nu a picioarelor. Extensia trunchiul se face concomitent cu inclinarea laterală, cu rotație / direct.
Ameliorare respirației
- Obiectiv important deoarece cifoscolioticii instaurează în timp, disfuncție ventilatorie de tip restrictiv rezultând cu apariție hipoventilației alveolare.
- Se regurge la:
- KT corectoarea a scoliozei
- Creșterea expansiunii toracice localizare în zonele unde mobilitatea toracică este deficitară – vezi reeducarea respiratorie
- Scăderea travaliului ventilator prin asupliazarea toracovertebrală și prin sporirea contribuției ventilației diafragmatice (resp abdominală)
- Creșterea randamentului „pompei musculare respiratorii„ prin ameliorarea raportului dintre lungimea mm respirator și tensiunea lui in urma aplicării urm ex:
- Ex de translare a ventilației spre volumul respirator de rezervă, cu lungirea mm prerespirator. Se pune accentul pe creșterea timpului expirator, cu reducerea volumului abdomino-toracic, ceea ce conduce la ascensionarea diafragmului insoțită de alungire fb musculare
- Ex de creșterea FM respiratorii
BY: viorelb
Kinetoterapie
COMMENTS: Un comentariu
Buna ziua,
Ma intereseaza daca folositi si metoda FED in programul dvs de recuperare.
Am un adolescent de 14 ani care are mai multe probleme. Revin cu detalii daca folositi aceasta metoda.
Cu stima,
Grigoriu Catalina